汤圆君

GOODNIGHT, SWEETHEARTS - lasah

身心乖离

GOODNIGHT, SWEETHEARTS


music by くらげP

lyrics by lasah


翻译:Pineshavings


somewhere in the distance,I see a little star

我看到了远处的微小星星

maybe that's the one you're on

也许那就是你所在的行星

looking for your trace

寻找你的踪迹

I keep reaching out my hands

我不断地伸出手去

all I can grasp is an empty sky.

但我所能抓住的只有空荡的天空


can you see me there?

你在那里能看到我吗?

I'll be here,to guide you if you're lost.

我会一直在这里,在你迷路时指引你


So

于是

every day

每日

every night

每夜

I think of you

即使是在梦中

even in my dreams

我也会想到你

still wishing upon the stars

向着繁星许愿

that somewhere you're

希望你在某处

singing that song I taught you.

依旧唱着我教给你的歌


So

于是

every voice

每一个

every sound

发出的声音

I hear is you

我都听到了你

always in my heart,

在我心底

still wishing that somewhere you'll

依然希望你在某处

remember how

追忆着

I kissed you goodnight.

我吻你晚安的感觉


there's a silhouette in the starry rift above

上方繁星的裂缝中出现了

humming towards the hidden sun

向着隐藏的太阳低哼而去的阴影

I don't know if that was

我不知道那是否是你

the only neat thing you could've done.

唯一能做出的好事了

I ask myself.

我询问自己


should I let you go?

我应该松开手吗

in my head,I know what's right and wrong.

脑内还是分得出孰对孰错的


Your

你的

freckled face

带雀斑的脸

yellow hair

浅黄的头发

colored like rye

稻草色

smiling at me bright

灿烂的笑容

still wishing upon the stars

向着以你的名字命名的

named after you

繁星许愿

that you'll come home beside me.

你能够回到我身边


Your

你的

emerald eyes

翡翠的眼瞳

tiny hands

小小的手

holding me tight

紧握着我

I know that they're gone.

我知道它们已经不在了

still wishing that somewhere you'll

依然希望在某个地方

realize how much

你能够明白

I miss you tonight.

今夜我思念着你


"to the voyagers of the space,

“太空旅行者们啊,

curious heroes of all the asteroids!"you said

勇敢地向着小行星们进军的英雄们啊!”你说

"you don't have to be afraid,

“你不必害怕,

it's the only neat thing that I can do."

那是我唯一能做出的好事了。”

you've always been so brave,

你一直如此勇敢

I know I should be proud of you

我知道我应当为你自豪

but I still can't accept your last goodbye

可我依然无法接受你最后的告别


So

于是

every day

每日

every night

每夜

I think of you

即使是在梦中

even in my dreams

我也会想到你

still wishing upon the stars

向着繁星许愿

that somewhere you're

希望你在某处

singing that song I taught you.

依旧唱着我教给你的歌


So

于是

every voice

每一个

every sound

发出的声音

I hear is you

我听到的是你

always in my heart,

在我心里

still wishing that somewhere you'll

依然希望你在某处

remember how

追忆着

I kissed you goodnight.

我吻你晚安的感觉



Notes:

lasah的专辑INNOCENCE的每一首曲子都和一篇科幻小说有关。这首曲子对应的小说是James Tiptree Jr.的The Starry Rift,初版发行于1994年。

The Starry Rift由三篇中篇小说组成,分别是The Only Neat Thing To Do,Good Night, Sweethearts,和Collision。因为我没读过所以我也不好说有哪些深层次的用典,但是有几处还是比较显然可见的。

比如

-歌名(..

-there's a silhouette in the starry rift above

上方繁星的裂缝中出现了

Starry Rift

-

I don't know if that was

我不知道那是否是你

the only neat thing you could've done.

唯一能做出的好事了

The Only Neat Thing To Do

评论
热度(2)
>
01】杂食 死宅 中二病 药不停
02】正太萝莉控。喜欢写写画画一些奇怪的东西。脑洞略大的蛇精病。
03】喜食书,只要书合眼缘的话,都会爱不释手。
04】懒惰成性,起床低气压症候群。喜欢一切灵异事物。
05】《小王子》
06】常年失踪
>
© 汤圆君 | Powered by LOFTER